niedziela, 25 grudnia 2016

The history of Christmas carols,, Silent Night ". ->Historia powstania kolendy ,, Cicha Noc".

 
 
 
 
E: Stille-Nacht-Kapelle (Silent Night Chapel) in Oberndorf bei Salzburg
P: Stille-Nacht-Kapelle (Kaplica Cichej Nocy) w Oberndorf bei Salzburg
 
 
 
 
 
 
E: ,, Silent Night '' is one of the most famous Christmas songs in the world. The text of the song was created...
 as a line already in 1816. Author poem, Joseph Mohr,
was then (1815 to 1817) curate in Mariapfarr
 in the Lungau region → south-eastern
part of the Land of Salzburg.
 
 
 
 
 
 
 
 


P: ,,Cicha noc’’ to jedna z najbardziej znanych kolęd
na świecie. Tekst pieśni powstał jako wiersz
już w roku 1816. Autor wiersza, Joseph Mohr,
był wówczas (1815-1817) wikarym w Mariapfarr
w regionie Lungau → południowo-wschodnia część Landu Salzburg.
 
 
 
 

E: The melody was created two years later, on December 24 1818. Joseph Mohr, in the years 1817-1819 vicar
 in the newly established parish of St. Nicholas Obendorf bei Salzburg, Franz Gruber offered to write music for his poem.
 
 
 
 


P: Melodia powstała dwa lata później, 24 grudnia 1818 roku. Joseph Mohr, w latach 1817-1819 wikary w nowo powstałej parafii św. Mikołaja w Obendorf bei Salzburg, zaproponował Franzowi Gruberowi napisanie muzyki
do swojego wiersza.
 




 
 
 
E: Franz Gruber was a teacher and church organist
in Arnsdorfie, then organist at the new parish in nearby Oberndorf bei Salzburg. The composition was supposed
to be for 2 solo voices accompanied by a chorus
 and a guitar. It is believed that the church in Oberndorf bei Salzburg had only the old, defective Music Box and therefore needed a song to the accompaniment
of a guitar. It was written in the key of D major,
 in 6/8.
 
 
 
 


P: Franz Gruber był nauczycielem, organistą i kościelnym w Arnsdorfie, a potem organistą w nowej parafii
w pobliskim Oberndorf bei Salzburg. Kompozycja miała być na 2 głosy solowe z towarzyszeniem chóru i gitary. Przypuszcza się, że kościół w Oberndorf bei Salzburg dysponował jedynie starym, niesprawnym pozytywem
i dlatego potrzebna była pieśń z towarzyszeniem gitary. Została ona napisana w tonacji D-dur, w metrum 6/8.
 


 
 

E: Song was made on the same day during the midnight mass. Mohr sang tenor part and played guitar,
bass Gruber performing party. Gruber described the carol as a "simple composition" and did not attribute particular importance.
 
 

 



P: Pieśń została wykonana w tym samym dniu podczas pasterki. Mohr śpiewał partię tenorową i grał na gitarze, Gruber wykonywał partię basową. Gruber określił kolędę jako "prostą kompozycję" i nie przypisywał jej szczególnego znaczenia.
 
 
 
 

E: Carol appealed to residents of Oberndorf bei Salzburg and soon was also known in the area. This is evidenced
 by preserved copies of the songs → eldest of 1822. Salzburg. However, they do not give the names of the authors.






P: Kolęda spodobała się mieszkańcom Oberndorf bei Salzburg i wkrótce była znana również w okolicy. Świadczą o tym zachowane odpisy pieśni najstarszy
z 1822 r. z Salzburga. Nie podają one jednak nazwisk autorów.
 
 
 

 
 
 
 
E: Song interested in the royal band manor in Berlin, which in 1854 sent to Salzburg question about the creator of Christmas carols. December 30, 1854, Franz Gruber described the circumstances of the work.
The native Salzburg carol was included in the official church songs until 1866.
 
 
 
 


P: Pieśnią zainteresowała się królewska kapela dworska
w Berlinie, która w roku 1854 wysłała do Salzburga pytanie o twórcę kolędy. 30 grudnia 1854 roku Franz Gruber opisał okoliczności powstania utworu. W ojczystym Salzburgu kolęda została zaliczona do oficjalnych pieśni kościelnych dopiero w roku 1866.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

E: The original notation Gruber of December 24, 1818 was lost, like the next record, probably in 1830,
 for two solo voices, choir and organ.
 
 
 


 


P: Oryginalny zapis nutowy Grubera z 24 grudnia 1818roku zaginął, podobnie jak następny zapis, prawdopodobnie z ok. 1830roku, na dwa głosy solowe, chór i organy.
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
E: Also he disappeared church songbook Blasius Wimmer → organist and teacher of Waidring in Tyrol, where the song "Silent Night" was written with the date July 22, 1819 r., And had seven (!) Verses.
 
 


 


P: Zaginął również śpiewnik kościelny Blasiusa Wimmera organisty i nauczyciela z Waidring w Tyrolu,
w którym pieśń "Cicha noc" zapisana była z datą 22 lipca 1819 r. i liczyła siedem (!) zwrotek.
 
 
 

 



 
 
 
E: Preserved while an undated manuscript Mohr,
were probably between 1820 and 1825 → record
in the key of D major, 6/8, two voices singing
to the accompaniment of guitars, six stanzas,
which clearly stated the authors of the songs.
 
 
 


 


P: Zachował się natomiast niedatowany rękopis Mohra, powstały prawdopodobnie między rokiem 1820 a 1825 zapis w tonacji D-dur, metrum 6/8, na dwa głosy wokalne z towarzyszeniem gitary, sześć zwrotek,
w którym wyraźnie podano autorów pieśni.
 
 
 
 
 
 

E: Autograph carols Gruber, probably written around 1860.
P: Autograf kolędy Grubera, prawdopodobnie napisany ok. 1860 r.
 
 
 
 

E: Also preserved are the later manuscripts Gruber:
- The earliest preserved, December 12, 1836 years → record in the key of E-flat major, 6/8, four vocal parts, two violins, viola, flute, bassoon, two clarinets,
 two French horns, cello (Violon) and bodies six verses,
- Undated, probably 1845 → record
in the key of D major, 6/8, for two solo voices and mixed choir, accompanied by a string trio, two horns and organs,  one -First - verse)
- Undated, probably 1854 → record
in the key of D major, 6/8, for two solo voices and chorus without accompaniment, five verses -
no third verse,
- Undated, probably approx. 1,860 years → record
in the key of D major, 6/8, for soprano and alto
with "silent organ accompaniment", six stanzas.
Autographs are stored in archives in Hallein near Salzburg (Stille-Nacht-Archiv) and Salzburg (Carolino Augusteum).
 
 
 
 





 
P: Zachowały się również późniejsze rękopisy Grubera:
- najwcześniejszy z zachowanych, z 12 grudnia
1836 roku → zapis w tonacji Es-dur, metrum 6/8, na cztery głosy wokalne, dwoje skrzypiec, altówkę, flet, fagot, dwa klarnety, dwie waltornie, wiolonczelę (Violone) i organy, sześć zwrotek,
- niedatowany, prawdopodobnie z ok.
1845 roku → zapis w tonacji D-dur, metrum 6/8, na dwa głosy solowe
i chór mieszany, z towarzyszeniem trio smyczkowego, dwóch rogów i organów, jedna -pierwsza - zwrotka),
- niedatowany, prawdopodobnie z roku
1854 → zapis
w tonacji D-dur, metrum 6/8, na dwa głosy solowe
 i chór, bez akompaniamentu, pięć zwrotek – brak trzeciej zwrotki,
- niedatowany, prawdopodobnie z ok.
1860 roku → zapis w tonacji D-dur, metrum 6/8, na sopran i alt z "cichym akompaniamentem organów", sześć zwrotek.
Autografy te przechowywane są w archiwach w Hallein pod Salzburgiem (Stille-Nacht-Archiv) i w Salzburgu (Carolino Augusteum).
 
 
 
 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz