E: Stille-Nacht-Kapelle
(Silent Night Chapel) in Oberndorf bei Salzburg
P: Stille-Nacht-Kapelle (Kaplica Cichej
Nocy) w Oberndorf bei Salzburg
E: ,,
Silent Night ''
is one of the most famous Christmas songs in the world. The text of
the song was created...
as a line already in 1816. Author poem, Joseph Mohr,
E: Autograph carols Gruber, probably written around 1860.
as a line already in 1816. Author poem, Joseph Mohr,
was then (1815 to 1817) curate in Mariapfarr
in the Lungau
region → south-eastern
part of the Land of Salzburg.
na świecie. Tekst pieśni powstał jako wiersz
już w roku 1816.
Autor wiersza, Joseph Mohr,
był wówczas (1815-1817) wikarym w
Mariapfarr
w regionie Lungau
→ południowo-wschodnia
część Landu
Salzburg.
E: The
melody was created two years later, on December 24 1818. Joseph Mohr,
in the years 1817-1819 vicar
in the newly established parish of St.
Nicholas Obendorf bei Salzburg, Franz Gruber offered to write music
for his poem.
P: Melodia
powstała dwa lata później, 24 grudnia 1818 roku. Joseph Mohr, w
latach 1817-1819 wikary w nowo powstałej parafii św. Mikołaja w
Obendorf
bei Salzburg,
zaproponował Franzowi Gruberowi napisanie muzyki
do swojego wiersza.
E: Franz
Gruber was a teacher and church organist
in Arnsdorfie, then organist
at the new parish in nearby Oberndorf bei Salzburg. The composition
was supposed
to be for 2 solo voices accompanied by a chorus
and a
guitar. It is believed that the church in Oberndorf bei Salzburg had
only the old, defective Music Box and therefore needed a song to the
accompaniment
of a guitar. It was written in the key of D major,
in
6/8.
P: Franz
Gruber był nauczycielem, organistą i kościelnym w Arnsdorfie,
a
potem
organistą w nowej parafii
w pobliskim Oberndorf bei Salzburg.
Kompozycja miała być na 2 głosy solowe
z towarzyszeniem chóru
i gitary.
Przypuszcza się, że kościół w Oberndorf bei Salzburg dysponował
jedynie starym, niesprawnym pozytywem
i dlatego potrzebna była pieśń z towarzyszeniem gitary. Została
ona napisana w tonacji
D-dur,
w metrum
6/8.
E: Song
was made on the same day during the midnight mass. Mohr sang tenor
part and played guitar,
bass Gruber performing party. Gruber
described the carol as a "simple composition" and did not
attribute particular importance.
P: Pieśń
została wykonana w tym samym dniu podczas pasterki.
Mohr śpiewał partię tenorową
i grał na gitarze, Gruber wykonywał partię basową.
Gruber określił kolędę jako "prostą kompozycję" i nie
przypisywał jej szczególnego znaczenia.
E: Carol
appealed to residents of Oberndorf bei Salzburg and soon was also
known in the area. This is evidenced
by preserved copies of the songs
→ eldest of 1822. Salzburg. However, they do not give the names of
the authors.
P: Kolęda
spodobała się mieszkańcom Oberndorf bei Salzburg i wkrótce była
znana również w okolicy. Świadczą o tym zachowane odpisy pieśni
→
najstarszy
z 1822 r. z Salzburga. Nie podają one jednak nazwisk autorów.
E: Song
interested in the royal band manor in Berlin, which in 1854 sent to
Salzburg question about the creator of Christmas carols. December 30,
1854, Franz Gruber described the circumstances of the work.
The
native Salzburg carol was included in the official church songs until
1866.
P: Pieśnią
zainteresowała się królewska kapela dworska
w Berlinie,
która w roku 1854 wysłała do Salzburga pytanie o twórcę kolędy.
30 grudnia 1854
roku
Franz Gruber opisał okoliczności powstania utworu. W ojczystym
Salzburgu kolęda została zaliczona do oficjalnych pieśni
kościelnych dopiero w roku 1866.
E: The
original notation Gruber of December 24, 1818 was lost, like the next
record, probably in 1830,
for two solo voices, choir and organ.
P: Oryginalny
zapis nutowy Grubera z 24 grudnia 1818roku
zaginął, podobnie jak następny zapis, prawdopodobnie z ok.
1830roku,
na dwa głosy solowe, chór i organy.
E: Also
he disappeared church songbook Blasius Wimmer → organist and
teacher of Waidring in Tyrol, where the song "Silent Night"
was written with the date July 22, 1819 r., And had seven (!) Verses.
P: Zaginął
również śpiewnik kościelny Blasiusa Wimmera →
organisty
i nauczyciela z Waidring
w Tyrolu,
w którym pieśń "Cicha noc" zapisana była z datą 22
lipca 1819 r. i liczyła siedem (!) zwrotek.
E: Preserved
while an undated manuscript Mohr,
were probably between 1820 and 1825
→ record
in the key of D major, 6/8, two voices singing
to the
accompaniment of guitars, six stanzas,
which clearly stated the
authors of the songs.
P: Zachował
się natomiast niedatowany rękopis
Mohra, powstały prawdopodobnie między rokiem 1820 a 1825 →
zapis
w tonacji D-dur, metrum 6/8, na dwa głosy wokalne z towarzyszeniem
gitary, sześć zwrotek,
w którym wyraźnie podano autorów pieśni.
E: Autograph carols Gruber, probably written around 1860.
P: Autograf kolędy Grubera, prawdopodobnie
napisany ok. 1860 r.
E: Also
preserved are the later manuscripts Gruber:
- The earliest preserved, December 12, 1836 years → record in the key of E-flat major, 6/8, four vocal parts, two violins, viola, flute, bassoon, two clarinets,
- The earliest preserved, December 12, 1836 years → record in the key of E-flat major, 6/8, four vocal parts, two violins, viola, flute, bassoon, two clarinets,
two French horns, cello (Violon) and bodies six verses,
- Undated, probably 1845 → record
- Undated, probably 1845 → record
in the key of D major, 6/8, for two
solo voices and mixed choir, accompanied by a string trio, two horns
and organs, one -First - verse)
- Undated, probably 1854 → record
- Undated, probably 1854 → record
in the key of D major, 6/8, for two solo voices and chorus
without accompaniment, five verses -
no third verse,
- Undated, probably approx. 1,860 years → record
- Undated, probably approx. 1,860 years → record
in the key of D major, 6/8,
for soprano and alto
with "silent organ accompaniment", six
stanzas.
Autographs are stored in archives in Hallein near Salzburg (Stille-Nacht-Archiv) and Salzburg (Carolino Augusteum).
Autographs are stored in archives in Hallein near Salzburg (Stille-Nacht-Archiv) and Salzburg (Carolino Augusteum).
P: Zachowały
się również późniejsze rękopisy Grubera:
- najwcześniejszy z zachowanych, z 12 grudnia 1836 roku → zapis w tonacji Es-dur, metrum 6/8, na cztery głosy wokalne, dwoje skrzypiec, altówkę, flet, fagot, dwa klarnety, dwie waltornie, wiolonczelę (Violone) i organy, sześć zwrotek,
- niedatowany, prawdopodobnie z ok. 1845 roku → zapis w tonacji D-dur, metrum 6/8, na dwa głosy solowe
- najwcześniejszy z zachowanych, z 12 grudnia 1836 roku → zapis w tonacji Es-dur, metrum 6/8, na cztery głosy wokalne, dwoje skrzypiec, altówkę, flet, fagot, dwa klarnety, dwie waltornie, wiolonczelę (Violone) i organy, sześć zwrotek,
- niedatowany, prawdopodobnie z ok. 1845 roku → zapis w tonacji D-dur, metrum 6/8, na dwa głosy solowe
i chór
mieszany, z towarzyszeniem trio
smyczkowego, dwóch rogów
i organów, jedna -pierwsza - zwrotka),
- niedatowany, prawdopodobnie z roku 1854 → zapis
- niedatowany, prawdopodobnie z roku 1854 → zapis
w tonacji D-dur, metrum 6/8, na dwa głosy solowe
i chór, bez
akompaniamentu, pięć zwrotek – brak trzeciej zwrotki,
- niedatowany, prawdopodobnie z ok. 1860 roku → zapis w tonacji D-dur, metrum 6/8, na sopran i alt z "cichym akompaniamentem organów", sześć zwrotek.
- niedatowany, prawdopodobnie z ok. 1860 roku → zapis w tonacji D-dur, metrum 6/8, na sopran i alt z "cichym akompaniamentem organów", sześć zwrotek.
Autografy
te
przechowywane są w archiwach
w Hallein
pod Salzburgiem (Stille-Nacht-Archiv)
i w Salzburgu (Carolino
Augusteum).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz